Hogyan kell gumit füstölni?

 Gumifüstölés

Bizonyára nagyon sokan szeretnétek tudni hogy, hogyan is kell gumit füstöltetni. Nagyon látványos és a motorosoknál már már tradicionális. Különféle rendezvényeken vagy motoros felvonulásokon is rendszeres jelenség. De természetesen elengedhetetlen a szezon megkezdésekor vagy a szezon végi utolsó gurulásnál, főleg hogyha tudjuk hogy a következő szezont már egy új szettel szeretnénk kezdeni.


Motor Bornout

Egy-egy kisebb gumi füstölés még ha nem is, de húzamos ideig füstöltetve a gumiabroncs gyors elhasználódását eredményezheti.

A motorosok jókora hányada nem azért nem csinálja mert félti a motorját vagy a gumit hanem mert nemes egyszerűséggel nem meri. Pedig abszolút nem nagy kihívás. Nem beszélve arról hogy bármilyen motorral lehet, még akár egy robogóval is. 


Az első és a legfontosabb talán a testtartás ez mindennek az alapja. Nagyon fontos hogy a hátsó kereket minél kevésbé terheljük ezáltal kisebb tapadása legyen a hátsó keréknek. Ugyanakkor az első keréknél minél nagyobb tapadást kell elérnünk. A gumi füstöltetésének elindítása előtt rá kell támaszkodni a  kormányra, és mindenképpen állj fel az ülésből mindkét lábad telitalpa érjen le a földre. Ezáltal elértük azt hogy a hátsó kereket mindig kevesebb súly nyomja. A két lábaddal stabilizáld a motortúgy, hogy a lábaiddal megtámasztod.

Ahhoz hogy a hátsó kerék állóhelyben elkezdjen forogni, az kell hogy minél erősebben teljesen húzd be az első féket. Miközben húzod az első féket mindenképpen tedd be egyesbe ha még eddig nem tetted majd adj gázt hiszen alapjáraton nem fog megindulni a hátsó kerék pörgése. 

Emeld a fordulatszámot a teljes fordulatszám tartomány a felég de még jobb ha nem éri el teljesen a felét. Tehát hogyha a motorodnak a maximális fordulatszáma 16000 értelemszerűen még 8000-ig se emeld a legoptimálisabb a 6-7000 környéke. Nyilván hogyha olyan típus motorral rendelkezel aminek a maximális fordulatszáma csak 8000 akkor ennek a feléig  emeld.  Miközben teljesen húzod az első féket és megemelted a fordulatszámot nagyon lassan kezdd el kiengedni a kuplungot. Érezned kell ahogy megfeszül a motort és összeül az első teleszkóp ezáltal még inkább tehermentesül a hátsó kerék ami elveszíti a tapadását és ennél a pontnál fog megindulni a hátsó kerék pörgése.

Ilyenkor emeld meg a fordulatot mert ha túl lassan forog a hátsó kerék tapadás lép fel és eltolhatja az első kereket ezért bátran adjál még több gázt.

Motor gumifüst

Minél gyorsabban forog a hátsókerék annál nagyobb füstöt fog produkálni. Amikor a hátsó kerék már rendesen forog kiengedheted a kuplungot teljesen de mindig legyen rajta a kuplungon az ujjad hogy, bármikor be tudd húzni, ha valam félre sikerülne. 

Amit semmiképp eset tegyél hogy ne dobd ki úgymond a kopongot tehát nem szabad hirtelen elengedni mert ez nem az eredményező hogy hirtelen kezd el forogni hátsó kerék hanem azt hogy hanyatt fogsz esni a motorral. Továbbá figyelj alra hogy ne csúsztasd a kuplungot leégetheted a kuplung lamellákat. Ha tökéletes állapotban van a gumid, célszerű megfontolni hogy füstöltesd-e, mert még rövid ideig tartó gumi füstöltetés is a gumi kockásra kopását eredményezi. 

Gumi füstöltetése

Amire mindenképpen figyelj még állóhelyben főleg megemelt fordulatszámon járatod a motort, és nem éri menetszél ezért elkezdhet melegedni a vízhőfok és a motorblokk is egyaránt. Továbbá amire számítani kell ha teljesen le akarod füstölni a gumit hogy az eldurranásához nagyon magas fordulatszám kell és a gumi szét durranásakor gumi darabok és a belsejében található szövet és acélszál is megsérül ami sérülést okozhat, még ha csak minimálisan is. 

Megjegyzések

Népszerű Cikkek

Búcsúzás Gősi Arnold motoros Testvérünktől

IV. Országos Motoros Fagyizás Soltvadkerten

Motoros társkereső

Motoros rendezvények találkozók, Fesztiválok