Motor áttétel
Motor eláttételezés
Biztons sokan hallottatok már erről fogalomról, hogy el kéne áttételezni a motort. A legtöbb motoros tudja hogy miről van szó de vannak akik nem illetve vannak akik félnek belevágni vagy kipróbálni.
A legegyszerűbb és legjobb motor tuning ami teljesen legális nem kell hozzá semmilyen engedély még a forgalmiba se kell bele íratni.
A sok éves motoros pályafutásom alatt volt szerencsém kipróbálni több különböző motort olyat is ami el volt áttételezve meg olyat is, ami gyári lánckerekekkel rendelkezik.
Bár a nagy, vagy nagyobb köbcentis motorokat nem kifejezetten a városi forgalomra tervezik a motorgyártók mérnökei, a legtöbb mégis tökéletesen használható dugókban és a városi közlekedésben. Ugyanakkor vannak bizonyos motor típusok többek között a Suzuki SV 1000, 650 és egyes KTM Super Duke tipusai is, amik kifejezetten rosszul viselik az alacsony fordulatszámon való használatot.
Jellemzően a v2-es motorblokkok közül is azok viselik nehezebben az alacsony fordulatszámot amik rövid lökettérfogattal rendelkeznek. A rövid lökettérfogatú motoroknak jól van rövidebb utat tesz meg dugattyú és a hajtókar, míg a hosszú lökettérfogatúak (jellemzően chopper és cruiser) jóval alacsonyabb fordulatszámon működnek, a rövidek (jellemzően Suzuki SV, KTM stb) jóval magasabb már az alapjárati fordulatszámon is, és menet közben is magasabb fordulat kell nekik.
![]() |
| Dugatyús motorok felépitése |
Minél hosszabb a lökethossz annál kisebb a fordulatszám. Gondoljunk csak bele, hogy nem láttunk még Choppert 16.000 rpm-en forogni.
![]() |
| SV 1000 Nyomaték és lóerő görbe a fordulatszám függvényében. |
Ugyanakkor, hogy ha megnézünk egy Sor 4 henger elrendezésű karakterisztikát:
![]() |
| GSX-R 1000 K8 motor karakterisztika |
Top speed vs teljesítmény
Miért érdemes változtatni a lánckerék méretén?
- A gyorsulás javítása: A kissebb első lánckerék használata növeli a motor fordulatszámát a gyorsítás során, ami gyorsabb gyorsulást eredményezhet. Ez különösen előnyös lehet alacsony sebességnél, városi forgalomban vagy off-road terepen, ez nagyobb nyomatékot biztosít ezáltal jobb gyorsulás érhető el.
- A végsebesség növelése: A nagyobb első lánckerék használata csökkenti a motor fordulatszámát a végsebességnél, ami lehetővé teszi a motor számára, hogy elérje a maximális sebességét. Ez hasznos lehet hosszú túrákon vagy autópályán való vezetéskor.
- A motor karakterisztikájának megváltoztatása: A lánckerék méretének megváltoztatása a motor teljesítménygörbéjét is befolyásolhatja. Például egy kisebb hátsó lánckerék a motort élénkebbé és agilisabbá teheti, míg egy nagyobb hátsó lánckerék a motort simábbá és nyomatékosabbá teheti.
- A speciális igényekhez való illeszkedés: A lánckerék méretének megváltoztatása a motorkerékpárt egy adott típusú vezetéshez vagy terephez is illesztheti. Például a motocross motorok gyakran nagyobb hátsó lánckereket használnak a jobb gyorsulás érdekében, míg a túra motorosok is gyakran változtatnak a gyári méreteken. A stunt és streetfighterek szintén hatalmas hátsó lánckereket használnak.
A leggyakoribb változtatás talán a -1+2, vagy a -1+1. Mikor a motorosok arról beszélnek, hogy hogyan változtatnak akkor az első szám mindig az első lánckerék méretére utal pl. -1+2 esetében az első lánckerék fogszáma -1 a gyári értékhez képest, míg a második szám ebben a példában a +2 a hátsó lánckerék méretére utal, hogy +2 fogszám a gyári értékhez képest.
Vegyünk példának egy 1999 évjáratú Ninja ZX-6R motort, aminek a gyári lánckerék mérete 15 elöl és 40 hátul, ezen, hogy ha-1+1 változtatást csinálunk akkor előre 14-es lánckerék kerül, míg hátra 41.
![]() |
| Első lánckerék rezgéscsillapító gumival |
![]() |
| Hátsó lánckerék |
Az első lánckerék méretének megváltoztatásakor mindenképpen figyelembe kell venni, hogy ha csökkentjük az értéket akkor a főtengely fordulatszáma megnő, míg ha felfelé változtatunk a főtengely fordulatszám csökken. Könnyen előfordulhat,hogy korábban 6. sebességfokozatban, hogy ha 100 km/h-nál 4.000-es fordulatszámon közlekedtél, a változtatás után, pl ha csökkentettélaz első lánckeréken, a fordulatszámod megnő ugyan akkora sebesség esetében akár 6.000-re is.
Nagyjából úgy kell kalkulálni, hogy ha elöl változtatunk 1 fogszámot az annyinak felel meg, mint ha hátul 3-4 fogszámmal változtatnánk. A fenti példaként,hogy ha -1+2 a változtatás akkor az első lánckerék méret változtatása, plusz a hátsóé összesen annyi, mint ha hátul +5 vagy +6 lánckereket használnánk.
Változtatásnál mindenképpen oda kell figyelni rá, hogy az új alkatrészek kompatibilisek legyenek a motorkerékpárunkkal, ill. mindenképp az javaslom, hogy az első lánckerék legyen rezgéscsillapitó gumival szerelt.
Amiről sokan nem beszélnek, de nem árt tudni.
Tengelytávolság
A fent leírtokon kívül mindenképpen érdemes odafigyelni még, hogy a lánckerék méretének megváltoztatásával más hosszúságú láncra lesz szükségünk, figyeljünk rá hogy a hátsó kerék tengelye kerüljön hátrébb, mint ahol gyárilag elhelyezkedik mert ha megnő a tengelytávolság romlik a motorkerékpár fordulékonysága és menet tulajdonsága.
Minnél nagyobb a tengelytávolság idézőjelesen annál rosszabban fordul a motor, de ha a gyári értékhez képest csökkenteni tudjuk a tengelytávolságot javítani tudunk a fordulékonyságán.







Megjegyzések
Megjegyzés küldése