Miért baj ha nem világít az egyik oldalon a fényszóród?

 Miért baj ha nem világít az izzód az egyik oldalon?


Hol volt ,hol nem volt, nem is olyan régen volt egy nagyon jó kis KRESZ szabály.
Fehér színű Porsche 911 éjszaka kiégett izzóval. Azért van itt a kép, mert szemlélteti a cikk szöveg tartalmát

Mindenek előtt oszlassuk el azt a tévhitet hogy, sokkal könnyebben kiég a másik izzó is mert jobban van terhelve. Szó sincsi ilyenről. 

Egy villamos fogyasztó, ezesetben az izzó áramfelvételét az ellenállása ami Ohm-ban értendő és a feszültség hányada határozza meg.  Az izzó ellenállása nem tud változni hisz az állandó érték és révén hogy az ellenállást kell elosztanunk a feszültséggel ha feszültség még meg is emelkedne, ami nem emelkedik akkor is kisebb áramerősség folyna keresztül az izzón. Az oka hogy viszonylag rövid időn belül kiég a másik izzó is az hogy, nagyjából ugyanannyi minden izzónak az üzemideje és mivel hogy egyszerre világítanak közel azonos időben égnek ki.

A múlt

Nem olyan régen még a KRESZ szabálya előírta hogy magunknál kellett tartanunk pótízó készletet. Ekkor még a rendőrök is árgus szemekkel figyelték az autósokat, hogy ki van-e égve az izzójuk, illetve számon kérték rajtuk az izzó készletet.

Miután ez a szabály törlésre került a KRESZ-ből a feledés homályába merült ennek a betartatása. Jó magyar szokás szerint ha valamit nem követelnek meg rajtunk, képesek vagyunk nem annyira oda figyelni rá.  

Miért veszélyes?

Hogy miért veszélyes szomorú hogyha ezt ki kell fejteni de mindenképpen érdemes tisztában lenni vele hogy több szempontból is jelentős kockázatot rejt magába. A leggyakoribb hiba hogy a szembejövő közlekedő nem tudja megkülönböztetni sötétben hogy az egy motoros vagy esetleg más jármű.  Ha esetleg a baloldali izzó van kiégve a szembejövő majdnem, hogy joggal gondolhatja azt, hogy csak egy út szélén közlekedő motoros vagy, aminek jóval kisebb a szélessége. Számtalan baleset alakult ki ebből a félreértésből.

További nagy veszélyt hordoz magában hogyha kiég a másik izzó is váratlanul egyik pillanatról a másikra megszűnik a látótávolság közel nullára.

Sajnos manapság az autógyáratók nem kifejezetten törekednek arra, hogy az út szélén ki lehessen cserélni egy izzót, hiszen olyan eldugott helyen, olyan kis szűk réseken kell benyúlni, ami már-már lehetetlen. De azért általánosságban elmondható, hogy aki ki akarja cserélni az ki is tudja.

Megjegyzések

Népszerű Cikkek

Búcsúzás Gősi Arnold motoros Testvérünktől

IV. Országos Motoros Fagyizás Soltvadkerten

Motoros társkereső

Hogyan kell gumit füstölni?

Motoros rendezvények találkozók, Fesztiválok