Motoros jogosítvány
Motoros jogosítvány
A motoros jogosítvány megszerzése:
Teljes útmutató a szabadsághoz
A motorozás egy lenyűgöző élmény, amely szabadságot, kalandot és összetartozást kínál. Azonban mielőtt felülsz a nyeregre, elengedhetetlen a megfelelő jogosítvány megszerzése.
Ebben a cikkben mindent megtudhatsz a motoros jogosítvány megszerzésének folyamatáról, a feltételekről, a tanfolyamokról és a vizsgákról.
Motoros Kategóriák:
A motoros jogosítványoknak három fő kategóriája létezik:
A1: 125 cm3 hengerűrtartalomig és 11 kW teljesítményig terjedő motorkerékpárok vezetésére jogosít. A vizsga 16 éves kortól tehető le.
A2: 35 kW teljesítményig terjedő motorkerékpárok vezetésére jogosít. A vizsga 18 éves kortól tehető le, de ha van B kategóriás jogosítványod, már 17 évesen is elkezdheted a tanfolyamot.
A: Korlátlan teljesítményű motorkerékpárok vezetésére jogosít. A vizsga 24 éves kortól tehető le, de ha van A2 kategóriás jogosítványod, már 21 évesen is elkezdheted a tanfolyamot.
+1
AM: Bár nem nevezném fő kategóriának, mégis különálló kategóriáa a segédmotoros jogosítvány. Ezt megkapod automatikusan ha letetted autóra a jogosítványt. 14 éves kortól szülői beleegyezéssel megszerezhető, és 50 cm3 hengerürtartalomig érvényes. Nagyon jó alapokat adhat a motorozáshoz.
A tanfolyam menete:
A motoros jogosítvány tanfolyam két fő részből áll: elméletből és gyakorlatból.
Elmélet: A KRESZ tanfolyamon elsajátítod a közlekedési szabályokat és a biztonságos motorozás alapjait. A tanfolyam elvégzését követően KRESZ vizsgát kell tenned. A Nemzeti Közlekedési Hatóság épületében.
Gyakorlat: A gyakorlati oktatás során megtanulsz motorozni.... Nah jó, nem, közel sem tanulsz meg sajnos motorozni, mert az oktatási rendszer úgy el van rontva, hogy ennél jobban nem is lehetne (lejjebb olvasva részletezem, hogy miért)... De elsajátítod a járműkezelés alapjait és felkészülsz a forgalmi vizsgára. A gyakorlati órák egy részét általában zárt pályán vagy forgalomtól elzárt területen, a többit pedig forgalomban kell teljesítened.
Vizsgák:
A motoros jogosítvány megszerzéséhez három vizsgát kell tenned:
- KRESZ vizsga: Ez egy elméleti vizsga a KRESZ illetve, motor kezelés és műszaki ismeretekből.
- Járműkezelési vizsga (köznyelvben rutin vizsga): Gyakorlati vizsga zárt pályán, ahol a járműkezelési fortélyokat kell bemutatnod. Lejjebb részletezem, a motoros rutivizsga feladatait.
- Forgalmi vizsga: Gyakorlati vizsga forgalomban, ahol a KRESZ szabályok betartása mellett kell vezetned.
Tippek a sikeres vizsgához:
- Válassz egy megbízható autósiskolát és egy tapasztalt oktatót. Nagyon sok múlik azon, hogy milyen oktatót és milyen tanuló motort választasz. Ha szeretnéd, használhatod a saját motorodat is, de meg kell felelnie bizonyos követelményeknek a motorodnak, mint pl.: Olyan kategóriájú motornak kell lennie, mint amire leteszed a jogosítványt, érvényes műszaki vizsgával és biztosítással kell rendelkeznie. Révén, hogy nincs jogsid rá, vagy megkérsz valakit,hogy vigye oda a motorod, vagy te rizikózol, és viszed az oktatásra, de ha megállit a rendőr eltiltanak a vizsgától minimum fél évre, vagy tréleren szállitod oda a motorod.
- Menni, menni és menni: Sok sok gyakorlás és egy olyan hozzáállás, hogy mindig jobban akard csinálni, mint előzőleg.
- Ne félj kérdezni az oktatódtól vagy más tapasztalt motorosoktól.
- Maradj nyugodt és koncentrálj a vizsgákon. Ne ess pánikba.
Mennyibe kerül a motoros jogosítvány?
Ez nagyon változó, nagy különbségek vannak autós iskolák között. De általánosan elmondható,hogy a motoros jogosítvány ára autósiskolától és kategóriától függően változik, de általában A1 és A2 150.000 + vizsgadíjak, A korlátlan, 180.000-250.000 + vizsgadíjak. A vizsgák árai KRESZ: 4.600 Gyakorlati: Rutin 4.700 míg a Forgalmi: 11.000
Mik a további feltételek?
A motoros jogosítvány megszerzéséhez a következő feltételeket kell teljesítened:
- Érvényes személyazonossági igazolvány vagy útlevél
- Lakcímkártya
- Orvosi alkalmassági igazolás
- Készpénz a tandíj befizetéséhez ezt általában minden autósiskola részletekben kéri
Motoros rutinvizsga feladatai
Elsőként a biztonsági ellenőrzések, és ,,műszaki" ismeretek. Világító és jelző berendezések ellenőrzése, gumik, kormány, futómű, fék ellenőrzése.
Nyolc tétel közül kell húzni egyet, majd megmutatni az adott tételt ilyenek pl, hogyan ellenőrzöd az olajszintet, vagy a lánc feszességet stb. (Nagyon egyszerű mind)
Amikor ez megvan, be kell bizonyítani, hogy elbirjuk a motort. Ezt kivétel nélkül mindenkitől kérik, egy 8-as alakban kell tolni a motorkerékpárt. Kivéve, hogy ha korábban már csináltál kisebb kategóriát ( AM, A1, A2)
Rutin pályát elhagyni TILOS!
Íme egy videó ami nagyon jól bemutatja, hogy mennyire könnyű megtartani a motort, hogy ha tudjuk,hogy hol van a holtpont.
Hogyan kell nyolcas alakban tolni?
Semmi extra, simán csak elkezded tolni, kicsit balra tartva, majd jobbra visszafordulsz egy kis egyenes, és balra kanyarodva vissza érkezel a kiindulópontra.
Tudni kell, hogy 2020-ban változott a rutivizsga összetétele, sokkal kevesebb irányjelzés van, és valamivel több dinamikus motorkezelést kell bemutatni.
Három feladatot kell megcsinálni. Amiért azonnal sikertelen vizsga jár:
- Lábletétel
- Rutinpálya elhagyása
- Motorral,eldölsz, elesel.
- Feladat: Elindulás irányjelzéssel. Fontos elindulás előtt balra elnézni a vállad fölött,hogy jön-e valami... Nem, mintha zárt rutinpályán jöhetne bármi is.... ha csak nem egy Csillámf@szláma... Lassú tempóban szlalom, irányjelzéssel. A pálya végén visszafordulás, hátsó fék használattal egyenletes tempóban. Ezt követi a ,,sikátor" szűk, és a tempó nem haladhatja meg méterenként az egy másodpercet, tehát maximum 1m/s sebességgel lehet menni. Az egyensúlyozásban sokat segít, hogy ha nem a motor elé, hanem a ,,távolba " nézel. Majd megállás, irányjelzéssel. A feladatok között a motort a kiinduló pontra általában át kell tolni, vizsgabiztos függő, van aki megengedi, hogy átguruljon a tanuló.
- Feladat: Gyors tempóban szlalom. ( Személy szerint nekem ez volt a kedvencem) a rutinpálya végén egy 8-ast vagy inkább másfél 8-ast kell csinálni, visszafelé szintén gyors tempóban szlalom.
- Feladat: Szimulált vészhelyzet elháritása, felgyorsitás, és hitetlen kitérés balra, pálya végén megfordulás, visszafelé szintén fgyorsitás, és vészfékezés 40 km/h tempóról.
Rutin vizsga feladatai |
Miért nem jó a motoros oktatás?
Fent írtam róla hogy a gyakorlati oktatás alatt nem tanulsz meg motorozni. Hogy miért mondom ezt? Meglátásom szerint alapjaiban van elrontva a motoros oktatási rendszer.
Tisztán emlékszem rá hogy mekkora hírt kavartak, az új jogszabályoknak megfelelően átvariált motoros jogosítvány megszerzésére vonatkozó rendeletek beharangozásával. A valóság ugyanakkora az hogy nem sok minden változott egyedül rutin pályát és a feladatait variálták át.
Azzal voltak tele a hírek hogy a motorosok végre megtanulják az ellenkormányzást illetve dinamikusabban tudják majd kezelni a motorokat többek között a hátsó fék és a gáz együttes használatának köszönhetően.
Személy szerint eléggé szomorúnak tartom hogy a motorosok eddig úgy szerezték meg a jogosítványt, hogy az ellenkormányzás fogalma és elmagyarázása, megtanítása fel sem merült az oktatókban. Pedig ez elengedhetetlen a biztonságos motor kezeléshez.
Emlékszem mikor egy nagyon jó ismerősöm levizsgázott A2 35 kW kategóriából, a vizsgájának a napján este beszélgettünk egy presszóban. Megemlítettem neki az ellenkormányzást, és nem akarta elhinni...Én meg azt nem akartam elhinni hogy ezt nem tanították meg neki, de nem csak neki hanem több motoros ismerősöm is beszámolt erről.
Végre belátta a közlekedési hatóság, hogy ez elengedhetetlen, ezt meg kell tanulniuk a motorosoknak.
A probléma:
A legfőbb gond az, hogy nemcsak a gutin vizsga feladatokat kellett volna átalakítani. A probléma ott kezdődik hogyha valaki betöltötte a szükséges életkort hogy előtte még életében nem is biciklizett, majd 0 tudással jelentkezik korlátlan kategóriára.
A gyakorlati képzés két fő részből áll rutin és városi azaz forgalomban való vezetés. A 30 óra kötelező orszámból 10 az rutin és 20 forgalomban való közlekedés. A legnagyobb gond itt keletkezik hogy a 20 órának a 80-90% városon belül közlekedésről szól. Nagyon szépen megtanulják a diákok hogyan kell megállni a stop táblánál... a fennmaradt 20 órából legalább 18 városban zajlik.
Lássuk be senki sem vesz korlátlan kategóriás motort azért, hogy a trafikba elugorjon cigiért, vagy a boltba tejet venni... De a megvásárolt televíziót sem motorral fogod haza szállítani. Vagy túrázni vagy száguldozni fogsz a későbbiekben... de városi forgalommal nem igazán fogsz találkozni csak riltkán.
Gondolj bele, hogy a videóban látható motorokat vezeted, teljesen legálisan közúton, és neked azt tanítják meg, hogy a Stop tábla vonalánál hol kell megállni...
Majd ezek után jön az hogy a frissen levizsgázott kezdő motoros még a KRESZ szabályait betartva, sem tud bevenni egy kanyart. Számtalanszor láthattunk rá példát kisstempóval is alig, vagy be sem tudta venni a kezdő motoros a kanyart és ez sajnos ember életekbe kerül.
Én amikor csináltam a jogosítványt akkor az oktatónk azt mondta nekem és a legjobb barátomnak, akivel együtt tanultunk, hogy 5 diákból 2 éli meg a a második szezonját, és 3 sajnos nem éli meg az első szezon végét. Azért lássuk be hogy kezdőknél ez nem túl jó statisztika.
További információk
- A KRESZ szabályai
- A közlekedési jelzések
- A motorkerékpár műszaki ismeretei
- A motorozás fizikája (hát ebből nem sokat tanítanak)
- A vezetéstechnika alapjai (ebből is csak az alapokat, talán, talán...)
- A balesetek megelőzése
- Motor kezelése
- Egyensúlyozás
- Lassítás és a gyorsítás
- Kanyarodás
- Forgalomban való vezetés
Gyik - Gyakran ismételt kérdések
- Bukósisak
- Motoros kabát és nadrág, vagy egyberészes (a legjobb)
- Gerinc és vese védő protektor
- Motoros kesztyű
- Motoros csizma
- Zárt magasszárú cipő vagy bakancs.
- Bukósisak
Megjegyzések
Megjegyzés küldése