Motor olajcsere

 Motor olajcsere


Suzuki SV 650 kuplung dekni

Bevezető 

Motoroknál az egyik,  ha nem a legfontosabb  amire érdemes odafigyelni, az a motorolaj és a lánc olajzása, kenése. Az olajcsere alapvető fontosságú a motor egészségének megőrzéséhez. 

A motor fém alkatrészeit bevonó olajfilm csökkenti a súrlódást, így megelőzi a kopást és a motor károsodását.  Érdemes minden elindulás előtt ellenőrizni a megfelelő olajszintet, révén,hogy a motorokban alapból,  gyárilag eléggé kevés olaj található,  ez tipusonként eltér, a Suzuki SV 650 esetében 2.3 liter csak, illetve még minimálisan a szürő, mármint az olajszürő is felvesz valamennyit.

Azonban az olajcsere gyakoriságáról sokszor eltérő információk keringenek főleg az interneten, és a különböző motoros csoportokban. Ha már megvettük első motorunkat lépjünk is a tettek mezejére...

Négy ütemű Ottó motor működése, fázisai. Szív,  sűrít, gyűjt,  kipufog.



A motorolaj sok szempontból a motor lelke.

A motorolaj is egyfajta alkatrésznek tekinthető, de ezt az alkatrészt jóval sűrűbben cseréljük, mint a többit.

Dodor Motoros okosságok 


Motor olajszint, és ellenőrzése 

Sok sok kellemetlenségtől, és hibától mentheted meg magad, hogy ha a szükséges olajmennyiséggel fel van töltve a motorod.


Ezt mindig ,,egyenes" azaz merőlegesen felálitott motorral nézzük meg,  hogy a kémlelőnyíláson a gyárilag bejelölt 2 csík  között legyen az olajszint. Sok hasznos tippet találhatsz a Motoros videók között

Olaj kémlelőnyilás A két csík között kell az olajszibtnek elhelyezkednie

A lehetséges leggyakrabban előforduló problémák, hogy ha túl kevés olaj található a motorblokkban. 

A kenés hiánya,  pontosabban a szükséges kenés hiányában, a mozgó,  surlodó, és kopó alkatrészek fokozott igénybevételnek vannak kitéve,  a szükséges kenés hiányában súrlódás lép fel,  és ennek hatására jó, és melegedés is,  illetve rohamosan elkezdenek az alkatrészek kopni. 


Többek között ezeket is tapasztalhatjuk: 

  • Lehet, hogy hangos, csikorgó, kattogó hangot ad, 
  • Előfordul, hogy égett olajszagot áraszt a a blokk felől. 
  • A teljesítménycsökkenés sokszor a kevés olaj hiányának az oka 
  • Ugyanakkor a motor túlmelegedése is egyértelműen erre utalhat.
  • Olajnyomás,  visszajelző vagy egyéb motor chek engine lámpa kigyulladása
  • Motor hibakód megjelenése a műszerfalon
  • Megszorulhat a motorblokk, nem lehet beindítani
  • Főtengely lendkerék csapágy meghibásodik,  kerregő hangot ad. 

Mindenképpen érdemes tisztában lenni vele, hogy nem csak a túl kevés, de a túl sok olaj is problémát jelent/het. 


Ennek a jelei: 

  • Égett olajszag
  • Kuplung,  vagy váltó felől olajszivárgás
  • Meghibásodott csapágy, szimering ahol kifolyhat az olaj
  • Égéstérbe olaj kerül aminek a hatására
  • Teljesítmény csökkenhet
  • Kékes színü füst a kipufogóból


Ha már túl vagyunk a szokásos Milyen olajat tegyek bele kérdéseken, a Facebook csoportokban, és tisztában vagyunk vele, hogy  milyen olajra van szükségünk, ne féljünk belevágni.


Sokan félnek az olajcserét megcsinálni otthon, pedig semmi ördöngösség nincs benne, a legtöbb motoros ezt otthon megoldja saját magának. Amire szükséged lesz a cseréhez:

  • Motor emelő (ha nincs közép sztender)
  • Villáskulcs készlet
  • Csavarhuzó készlet (opcionális)
  • Kombinátfogó
  • Olajszürő leszedő 
  • Rongy
  • Szürő
  • Olaj
  • Féktisztitó spray (opcionális)

Olajcsere periódus


Nah, de, hogy mikor is kell lecserélni? 

Ez változó szokott lenni,  alap esetben általánosságban elmondható, hogy 6.000 kilométerenként, de a gyártók, (és az olajgyártó cégek) más-más periódust is meghatározhatnak. 

Ha Sportosabb vagy verseny tempót szeretnél,  illetve magas fordulatszámon használod a motort akkor érdemes leröviditeni a ciklust, és sűrűbben cserélni.

Ha őszinték akarunk lenni, a motorgyártók számára az az ideális, ha  4-5 évente lecseréljük a motorunkat egy újra, míg aki hosszabban használja sokat költ rá és vásárolja a gyári alkatrészeket. Ennek egyik eszköze a hosszú szerviz- és olajcsere-periódus.

Amit ez ellen – többek között – tehetünk, az az előírtnál sűrűbben jó  minőségű kenőanyagok felhasználásával végzett csere. Új motoroknál határozottan, míg korosabb példányoknál különösképpen.


Igaz a régi mondás: a motorolaj a legolcsóbb motoralkatrész!

Nagyságrendekkel kevesebbet spórolhatunk a ritkább olajcserével, mintha egy kisebb-nagyobb motorhibát kellene javíttatnunk, vagy ha idő előtt kell felújíttatni a motort. 

Azt se feledjük, hogy nem csak a megtett kilométereket kell figyelembe vennünk, hanem az olajcsere időpontját is. Hiszen, a motorunkba töltött olaj az első használattól kezdve folyamatosan öregszik, egy év után akkor is érdemes cserélni, ha autónk egy temperált hőmérsékletű és állandóan ideális páratartalmú garázsban pihent.

Az olaj ellensége a hidegindítás, a dugóban vánszorgás, a hőmérséklet nagymértékű ingadozása, illetve a szélsőséges hőmérsékleti értékek. 


Kemény tél után is javaslom az olajcserét soron kívül, ahogy egy termosztát, vagy hűtőhibából eredő „hősokk” esetén is! 


Túlmelegedés és extrém hideg esetén az olaj és az adalékok molekuláris szerkezete károsodhat. Az olajnak a kenés mellett, hűtési, tisztán tartási, tömítési és korrózióvédelmi funkciói is vannak.


Az olajteknőből a vezérműtengelyig minél gyorsabban el kell jutnia az olajnak, mivel itt van legtovább fém-fém érintkezés. 

Kopáshoz vezethet, ha nem elég gyorsan alakul ki az olajfilm. Minél frissebb és jobb az olaj, annál hamarabb jut fel a veszélyeztetett vezérműtengelyig, azaz, annál előbb kezd el kenni.


Olajcsere folyamata


Mindenek előtt legyen otthon nálad, minden ami szükséges lehet.  Nem kell semmi nagy dologra gondolni, egy lépcsőház elött egy cigi mellett megoldható az olajcsere. 

Ha megvan minden,  akkor érdemes sőt már már kötelező is bemelegíteni a blokkot, hogy meleg legyen az olaj.  Nem kell Tatabánya-Budapest távot megtenni hozzá 3x, de érdemes a városban vagy a környéken menni pár kört,  hiszen a rendesen átmelegedett olaj, némileg hígabb lesz, illetve a blokk belsejében is kitágulnak (minimálisan) bizonyos alkatrészek, ez a  ,,bemelegítés " elősegiti, hogy  mindenhonnan sokkal gyorsabban és több mennyiségben ki tudjon folyni.


Miután mentünk pár kilcsit,  letámasztottuk a motort, elővettünk mindent ami kell/het...

Tegyük, azaz állitsuk  középsztenderre a  motort egyenes (vízszintes) talajon ha nincs közép sztender akkor egy emelő amivel megemelhetjük a hátsó kereket, ezt motorosboltokban pár ezer forintért már lehet kapni... Lényeg, hogy  minél inkább merőleges legyen a motor. 


VIGYÁZZ A KIPUFOGÓ ÉS A BLOKK FORRÓ ILLETVE A KIENGEDETT OLAJ IS AZ LESZ


Vegyük le a szükséges oldal idomokat (ha van) illetve has idomot. 


Csavarjuk le az Olajbeöntő nyilas kupakját 

SV 650 Olajbeöntő nyílás kupak
Elösször elég meglazítani,hogy  ,,levegőt" kapjon


Tegyünk a blokk alá rongyot, illetve egy edényt amibe kifolyhat az olaj.  A motorblokk alján található olajkarter alján található a leeresztő csavar.

Olaj leeresztő csavar Suzuki
Olaj leeresztő csavar

Elösször ne csavarjuk ki teljesen, csak lazítsuk meg,  amíg nem kezd el folyni az edénybe. 

Miután elkezdett folyni várjuk meg míg már- már alig jön, és csak csöpög...


Most már kitekerhetjük teljesen.

Miután kifolyt az összes olaj, és már nem csöpög belőle,  nem kötelező de érdemes a leeresztő csavaron kicserélni az alátétet, megtisztitani a csavart.


Szedjük le az olajszürőt...

Suzuki SV 650 olajszürő
Olajszürő

A szürőben olaj lesz innen is fog folyni még, ha kell igazitsuk alá az edényt.

Ha már nem csöpög sehonnan az olaj,  az új szürőre rakjuk fel a hozzá kapott tömítést, ezt kenjük körbe az ujjunkkal friss olajjal,hogy amikor betekered, ne gyűrje be illetve ne sérüljön az új tömítés.

Most már becsavarhatjuk az új szűrőt.



Rakjuk vissza a leeresztőcsavart a helyére, nem kell megtépni, de azért ne is hagyjuk el.  A precízebbek a motor szervizkönyvében találnak pontos értéket,hogy mekkora nyomatékkal kell meghúzni. 

Egy tölcsér segítségével öntsük be a friss olajat, A szükséges mennyiség ha benne van,  akkor ellenőrizzük le,hogy maximumon van-e a kémlelőnyiláson vagy ennek hiányában a nívópálcán. 

Rakjuk vissza, csavarjuk be a beöntőnyílásra a kupakot. 

Suzuki SV 650 Olaj beöntőnyílás


Fújjuk át ahol olajos lett féktisztitó spray-vel. Indítsuk be a motort, és hagyjuk pár percig járni,  közben nézzük át, hogy nem-e folyik, szivárog az olaj valahonnan, főleg a leeresztő csavartól illetve szűrőnél.

Pakoljunk el magunk után. A ,,fáradt" olajat többek között a MOL benzinkutakon átveszik.

Széles utat,  jó gurulást 


Az autók és motorok olajcseréje nagyon hasonlít 

Következőnek a Motoros idézetek témát hozom nektek.

Megjegyzések

Népszerű Cikkek

Búcsúzás Gősi Arnold motoros Testvérünktől

IV. Országos Motoros Fagyizás Soltvadkerten

Hogyan kell gumit füstölni?

Motoros társkereső

Motoros rendezvények találkozók, Fesztiválok